Elkford Open Mine

18 augustus 2018 - Fernie, Canada

Wat is de week voorbij gevlogen!

Vandaag gaan we Elkford Open Mine bezoeken samen met Greet en Sebastiaan. Meeting point Tour: visitorcenter Elkford. Gratis bezoek aan de actieve mijn mits je vooraf ingeschreven bent. Om 10u30 stappen we met zijn allen op een blauwe bus, het 2e leven van een gele schoolbus. Aan de ingang van de mijnsite stapt onze gids Abby op. Ze deelt veel weetjes over de werking van de mijn. We rijden de site op en krijgen aan het service center een escort mee die ons veilig doorheen de werkende mijn loodst. Indrukwekkende voertuigen rijden af en aan. Kapotte banden worden gewoon gedumpt in de mijn. Het meer onderaan slibt dicht door de residu van de kolen. Een open koolmijn, beslist niet de meest gezonde werkomgeving!

We rijden na ons leerrijke bezoek aan de mijn door naar Fernie. De rook hangt er in de straten, je ruikt de brand!  Blushelicopters vliegen meermaals over. We besluiten onze appetijt op te wekken met een wandeling in de bossen rondom. De bomen houden de smog tegen & laten ons genieten van een verkwikkende wandeling. Even opfrissen en dan genieten van een lekkere curry.

Arno & Robbe sluiten de avond af met een duik in het zwembad.