Op naar Crowsnest Pass

17 augustus 2018 - Crowsnest Pass, Canada

Vandaag laten we de prairie achter ons en rijden we richting Rocky Mountains. Geen vergezichten :-( De smog is nog steeds zeer aanwezig, we ruiken zelfs een brandlucht.

Onder weg pikken we de Bellevue Underground Mine Tour mee. In de zon is het bakken, zo'n 30°C, terwijl het in de mijn lekker koel is, amper 2°C. De mijnontginning startte er in 1901 en ging door tot 1966. Hun grootste klant the Canedian  railways voeren vanaf dan niet langer op kolen, de doodsteek voor de mijn.

Naast Bellevue vinden we Frank. We volgen er de Frank Slide Trail. 29 april 1903, om 4u10 am kwam 30 miljoen kubieke meter leisteen naar beneden van de Turtle Mountain. De rush duurde amper 90 seconden en bedolf 3 vierkante km onder de rotsblokken.

Aangekomen aan de York Creek Lodge kijken we onze ogen uit; rollators, Benidorm bastard scooters,... Hier is iets fout!? Even in de papieren duiken, yep, foute ingave op de gps, we moeten 3 minuutjes verder zijn in de York Creek Bed & Breakfast.

Een spelletje Bonanza op het terras met op de achtergrond de ondergaande zon, ideaal bij den aperitief. De muggen kunnen dit blijkbaar niet aanzien en zetten de aanval in,  keer op keer moeten wij het onderspit delven, we capituleren en vluchtten naar binnen.

1. Denise Boute:
    18 augustus 2018
    Ja het is wel een spektakel hé zoveel stenen en zeggen dat de indianen wisten dat het kon gebeuren want de berg bewoog zeiden ze en nooit zouden zij daar hun tipi's zetten.
    Hebben jullie ook genoten van de bad lands en writing on stone. Nu maken jullie een deel van onze reis mee. Heerlijk om de foto's te zien. knuffel